2019: Optreden Hanzeheerd Brinkhoven

Op 25 november 2019 waren de boeren in actie. Er stonden trekkers op de vluchtstroken van snelwegen. Tegen de avond werd het mistig en koud door het vocht in de lucht. Een prachtige avond om in Heerde, in de recreatiezaal van woonzorgcentrum Hanzeheerd Brinkhoven te luisteren naar een gevarieerd programma van het Gelders Politie Mannenkoor.

De recreatieruimte hing vol met sinterklazen en zwarte pieten. De bewoners en bezoekers waren bij binnenkomst voorzien van koffie of thee en er heerste een gezellige sfeer.

Dertig koorleden wisten, onder leiding van dirigent Jan Hulshof, de ongeveer honderd toehoorders ruim anderhalf uur te vermaken met liederen uit opera’s, Slavische liederen en populaire nummers, waaronder “You raise me up, The Rose, Over The Rainbow en Sailing”.

Naast de dirigent begeleidde Anna Seijmonsbergen het koor op de piano. Anna is sinds 2006 de vaste begeleidster van het koor en met haar spel geeft ze de nodige steun aan de koorleden.

In de korte pauze werd een hapje en een drankje geserveerd aan de toehoorders, terwijl de koorleden zich tegoed konden doen aan een kopje koffie met een slagroomsoesje.

Ook na de pauze was de sfeer goed. Bij “Lass die Liebe Sonne ein” werd tijdens het refrein door nagenoeg iedereen meegeklapt. Het eind van het optreden naderde en bij het slotnummer “Mijn Nederland” herinnerden velen zich de tekst die ooit was geleerd op de basisschool. Op uitnodiging van koormeester Dinant de Vries werd het eerste couplet door de toehoorders gezongen. Een spontaan koor dat een welgemeend applaus verdiende van de koorleden. De volgende coupletten werden uit volle borst meegezongen, sommigen vanaf de uitgedeelde tekstbrief, maar velen vanuit de herinnering.

Het koor ontkwam aan het einde niet aan een toegift. Er werd gekozen voor het “One Hand One Heart”.

Weer buiten was de koude mist nog niet geheel opgetrokken, maar de warmte die de koorleden tijdens het optreden letterlijk en figuurlijk hadden ondergaan bleef nog lang aanwezig. Aan de opmerkingen van de toehoorders was dat bij de meesten van hen ook het geval.

Hanzeheerd en IJsselheem zijn per 31-12-2022 gefuseerd. Locaties in Hattem en in Heerde zijn daarmee onderdeel IJsselheem.