2019: Jaarlijkse tour met Kerstmis

De MatenhofHet is gebruikelijk dat het Gelders Politie Mannenkoor een steentje bijdraagt aan de kerstgedachte. Het begon dit jaar in woonzorgcentrum De Matenhof in Apeldoorn. Het koor was daar op vrijdagmiddag 20 december om de kerstdienst in de recreatieruimte te ondersteunen. Met samenzang en eigen kerstnummers hielp het koor de bewoners en bezoekers in kerststemming te brengen.

Het koor ging daarmee door op zaterdag 21 december. De jaarlijkse kersttour begon in woonzorgcentrum De Weidebeek in Wezep. Voor het verplegend personeel moet het een hele klus zijn geweest om voor 10.15 uur de nodige bewoners, waarvan verschillende rolstoelafhankelijk zijn, op tijd in de zaal te krijgen. Opvallend was hoe liefdevol met de bewoners werd omgegaan.

In woonzorgcentrum Het Baken in Elburg werd het koor gastvrij ontvangen met koffie en koek. In een volle zaal bracht het koor het repertoire. Voor koers gezet kon worden naar de middagpauze werd het koor getrakteerd op een schaal warme hapjes.

De middagpauze werd gehouden in een gereserveerde ruimte van galerijflat Eper Veste in Epe. Dit was geregeld door de voorzitter van het koor, Rijk van Ark, die ook voor de lunch had gezorgd. Na de pauze werd bij de Grote kerk in Epe een koorfoto gemaakt, waarna koers werd gezet naar Het praathuis in woonzorgcentrum De Klaarbeek. Als laatste werd woonzorgcentrum De Boskamp bezocht.

Play in Grote kerk EpeDe kersttour 2019 was daarmee volbracht. Zalen vol verwachtingsvolle mensen werden niet teleurgesteld door het Gelders Politie Mannenkoor, maar ook de koorleden genoten van de optredens. Om 17.00 uur was het koor aanwezig in de Grote kerk in Epe om daar voor een overvolle kerk de jaarlijkse Play In af te sluiten. Zes kerstliederen, beginnend met “Joy to the world” en eindigend met “Heilige Nacht” waren aanleiding om te vragen naar een toegift. Daar had het koor niet in voorzien. De suggestie om “Jacobs Ladder” te zingen bleek voor de vaste begeleidster Anna Seijmonsbergen een probleem op te leveren. Ze had de nodige muziek niet. Dirigent Jan Hulshof kon haar zijn muziek overhandigen, maar dat was voor haar te beperkt. Na enige aarzeling besloot ze toch maar akkoord te gaan. De meeste koorleden zongen dit nummer zonder muziek en Anna liet hier haar professionaliteit horen. Ze speelde alsof ze haar volledige muziekstukken had.

Het Gelders Politie Mannenkoor sluit het muzikale jaar af op kerstavond met een kerstsamenzang in de schilderachtige kapel van Caesarea in Ugchelen.